ایستگاه

علمی فرهنگی هنری استخدامی

ایستگاه

علمی فرهنگی هنری استخدامی

«پلیس زن» به یاری نیروی انتظامی می‏آید

«پلیس زن» به یاری نیروی انتظامی می‏آید
14

جوامع مختلف به نسبت شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و جمعیتی با ناهنجاریها و جرایم گوناگونی مانند سرقت، قاچاق، قتل، کلاهبرداری و ... روبه‏رو می‏شوند و برخورد با این ناهنجاریها نیازمند دستگاه و نیرویی است که

در اغلب کشورها بر آن نام «پلیس» نهاده‏اند.

پلیس یا نیروی انتظامی به عبارتی مهمترین تشکیلات مقابله‏کننده با اعمالی است که به طور مستقیم با امنیت، حیثیت و تمامیت زندگی آحاد جامعه ارتباط دارد. مردم نسبت به «نوع و میزان توان پلیس» در این «مقابله» حساس و دقیق هستند و میزان اعتماد آنها به نیروی انتظامی نقش مهمی در «رضایت‏مندی عمومی نسبت به حکومت» دارد.

در ایران، پیش از برقراری نظام اسلامی «پلیس زن» در شهربانی سابق مطرح و ایجاد شد. اما پس از انقلاب اسلامی با تغییراتی که در نیروی انتظامی به وجود آمد، زنان در کادر دفتری و اداری به کار گرفته شدند. اینکه پیش از انقلاب با چه اهداف و دیدگاههایی پلیس زن ایجاد شد و پس از آن چرا زنان در نیروی پلیس به بخشهای اداری و دفتری منتقل شدند، موضوعی است که طی این گزارش بدان پرداخته خواهد شد. اما مهمتر از اینها اینکه طی سالهای اخیر، موضوع به کارگیری زنان در نیروی انتظامی، در ابعاد گسترده‏تر به میان آمده و در سال جاری دانشگاه علوم انتظامی با پذیرش تعدادی دانشجوی زن در این رشته، به طور عملی جامعه را با موضوع ایجاد پلیس زن روبه‏رو ساخت.

چرا پلیس زن؟


اما چرا «پلیس زن»؟ چه انگیزه‏ها و نیازهایی موجب طرح این موضوع شده است؟ اهداف این نوع حضور زن چیست؟ و چرا این نحوه حضور دچار افت و خیزهایی طی بیست سال اخیر شد؟

بی‏شک دیدگاههای صریح حضرت امام به عنوان بنیانگزار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری در خصوص بهره‏مندی از توان زنان در همه عرصه‏های مورد نیاز جامعه راه اصلاح دیدگاههای منفی در این زمینه را نیز فراهم ساخته، اما بررسی و موشکافی موضوع برای پاسخ به تردیدها و مروری بر آنچه گذشته، مسیر آینده را روشنتر خواهد ساخت.

چرا «پلیس زن» از فعالیتهای عملیاتی حذف شد و چرا و چگونه اکنون باز به میدان می‏آید؟

ظاهرا پاسخ به این سؤالات همانند افت و خیزهای اصل موضوع، دشواریهایی را در پی دارد که در جریان تهیه این گزارش گریبانگیر ما نیز شد. تلاش برای ایجاد ارتباط با بخشهای پاسخگو در نیروی انتظامی که گاه به چندین ماه کشید؛ پاسخهای کوتاه از برخی مسؤولین؛ و عدم پاسخگویی از برخی دیگر؛ چرا؟

آیا موضوع این قدر در پرده ابهام است؟ یا هنوز از اولویت لازم در بین مسؤولین محترم ذی‏ربط برخوردار نیست؟

مثبت‏ترین برخورد البته از سوی معاونت تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی، سیاسی نیروی انتظامی ارائه شد. سرتیپ پیرایه‏جو و همکارانشان تلاش مسؤولانه و صمیمانه‏ای را در تهیه این گزارش داشتند که جای تشکر و قدردانی دارد و پشتیبانی این سازمان با توجه به جایگاه آن از «پلیس زن» مایه امیدواری فراوان است.

گفتگو با معاونت روابط عمومی و تحقیقات

سازمان عقیدتی، سیاسی

از همین‏رو گزارش را با گفتگویی که در این زمینه با سرتیپ دوم پیرایه‏جو معاونت روابط عمومی و تحقیقات سازمان عقیدتی، سیاسی نیروی انتظامی صورت گرفت، آغاز می‏کنیم.

* ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار مجله

پیام زن قرار دادید، بفرمایید موضوع «پلیس زن» از چه سابقه‏ای در ایران برخوردار است؟

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم. آنچه در موضوع سابقه پلیس زن قبل از انقلاب لازم به ذکر است اینکه نظام طاغوت تلاش می‏کرد تا با بعضی مظاهر، خود را در دنیای آن روز به عنوان نظامی متمدن مطرح کند و فکر می‏کرد طرح پلیس زن در واقع یکی از وسایلی است که می‏تواند او را به جامعه باصطلاح مدرن جهانی نزدیک کند. این شاید مهمترین هدف رژیم گذشته از ایجاد پلیس زن بود. البته در این جریان تعدادی از افسران زن مأموریتها و خدماتی را در اداره راهنمایی و رانندگی، گذرنامه و برخی بخشهای دیگر ارائه می‏دادند، ولی آن چیزی که اصل به نظر می‏رسید عقب نماندن از قافله تمدن جهانی و تظاهر به مدرنیزه کردن کشور بود.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام با جهت‏گیری خاصی که کشور به سوی الهی شدن و حفظ حریم اسلام نمود، در تمامی نهادها و سازمانها تغییرات زیربنایی ایجاد شد. تغییراتی به سمت ارزشی شدن تشکیلات و ارگانهای کشور که ما آن را مرهون راهنماییهای حضرت امام(ره) هستیم. در این رهگذر به مرور زمان احساس ضرورت بهره‏مندی از توان نیمی از جامعه بیشتر شد. نیمی از جامعه که زنان آن را تشکیل می‏دهند و ضمن حفظ نقش تربیتی خود، در امور اجتماعی نیز فعال شده‏اند. روند پیشرفت آنان که امروز اکثریت دانشجویان را در دانشگاهها تشکیل می‏دهند و درصد قبولی آنان بر آقایان فزونی یافته، تأییدی بر این احساس ضرورت بود.

در چنین شرایطی، یکی از پیشگامان پلیس زن در نظام اسلامی سازمان عقیدتی، سیاسی بود تا از خانمهایی که به هر حال خدماتی را در این بخش ارائه می‏دادند به شکل بهتر و تخصصی‏تری استفاده شود.

اولین جرقه‏ها

* یعنی باب پلیس زن به طور کامل بسته نشده

و برخی فعالیتها در این بخش، پس از انقلاب توسط زنان انجام می‏گرفت؟

بله، در سپاه پاسداران، در کمیته‏های انقلاب اسلامی و شهربانی و ژاندارمری سابق، تعدادی خانمهای دوره‏دیده کار می‏کردند و بحق هم در بخشهای کشف جرایم، پلیس علمی، آزمایشگاه جنایی، راهنمایی و رانندگی، گذرنامه و انگشت‏نگاری، بهره بسزایی از آنها برده می‏شد. البته در این میان خواهران دیگری هم بتدریج فعالیت خود را آغاز کرده بودند و برای همه اینها ضرورت طی شدن دوره‏های ویژه احساس می‏شد. اولین جرقه ایجاد «پلیس زن» از همین جا زده شد که خانمها هم باید دوره‏های مخصوص خدمات انتظامی مورد نیاز جامعه را ببینند و بعد هم این موضوع مطرح شد که اگر قرار است اینها کار پلیس را انجام دهند، خوب است با لباس خاص که معرف پلیس بودنشان باشد ظاهر شوند که مورد سوء استفاده دیگران قرار نگیرند. از سوی دیگر این ضرورت احساس می‏شد که در جامعه اسلامی باید کار خانمها در این بخش به خانمهای دوره دیده و پلیس زن سپرده شود.

لذا این فکر در سازمان عقیدتی، سیاسی به ابتکار ریاست محترم سازمان، حضرت حجت‏الاسلام رحمانی، مورد توجه قرار گرفته و گفتند گردش کار را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کنیم و از ایشان کسب تکلیف نماییم. بر این اساس در تاریخ 4/9/72 گردش کار تهیه شده به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا ارائه شد و بخشی از مأموریتهای ناجا که در آن نیاز به خدمات انتظامی خانمها احساس می‏شود، گزارش شد. از جمله این مأموریتها در بخش راهنمایی و رانندگی، آزمون آیین‏نامه و رانندگی عملی، در برخورد با منکرات، کار هدایت و بازجویی متهمین، در صورت لزوم نفوذ در باندهای منکرات در مواردی که مخصوص زنان است، بازدیدهای لازم از محلهای اختصاصی زنان، نگهبانی از بازداشتگاههای زنان و زنان بازداشتی در یگان، دستگیری مجرمین زن، حفظ و کنترل اجتماعی زنان، بازرسی در مکانهای حساس مانند فرودگاهها، تشخیص هویت و انگشت‏نگاری و عکسبرداری می‏باشد.

اساسا به خاطر حفظ شؤونات اسلامی، ما نیاز به حضور زنان دوره دیده در بخشهایی که گفته شد داریم. بنابراین موارد را خدمت آقا ارائه دادیم و ایشان دستور فرمودند در ستاد کل موضوع بررسی شود. بدین ترتیب تا کنون در ستاد کل چهار جلسه در این خصوص تشکیل شده است.

اصلاح قانون

* در این جلسات بیشتر چه مسایلی طرح و

بررسی شده است؟

مسایل مختلف مطرح شده، از جمله موضوع درجه و لباس که اساسا پلیس باید در جامعه شناخته شود تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد. اگر خانمهای پلیس نیز شناخته نشوند واقعا مشکل پیدا می‏کنند. بعضا می‏بینیم که ضد انقلاب از این موارد سوء استفاده کرده و همه زحمات نیروی انتظامی با این افراد نفوذی از بین می‏رود. لذا بحث لباس و اینکه درجه بزنند یا نه در جلسات مطرح شد. آلبومی تهیه شد که حاوی لباس و نحوه استفاده از درجات بوده ـ مانند اینکه خانمها به افراد مافوق خود از خانمها ادای احترام کنند، اما احترام زنان به مردان و بالعکس با تغییرات لازم در آیین‏نامه انضباطی اعمال شود ـ و پیشنهاداتی در مورد احترام گذاشتن نیز عنوان شد که هنوز پخته نشده و به صورت زیربنایی در دست بررسی است تا انجام بهینه وظایف در آن بخوبی لحاظ شود. البته افرادی را به صورت آزمایشی در اداره گذرنامه مستقر کردیم و خدمات گذرنامه خانمها کاملاً از آقایان جدا و به دست خود خانمها انجام می‏شود که اثرات خوبی نیز داشته است. همچنین در راهنمایی و رانندگی هم اکنون کار آزمون زنان را خانمهای دوره دیده شهربانی سابق انجام می‏دهند.

لازم است تأکید نماییم که فرمانده محترم نیروی انتظامی امیر تیمسار لطفیان از زمان انتصابشان با همه توان از موضوع ایجاد پلیس زن حمایت کرده و آن را دنبال کردند.

اقدامات ایشان منجر به اصلاح ماده 20 قانون و مقررات استخدامی نیروی انتظامی در مجلس شورای اسلامی شد که بر اساس آن نیروی انتظامی می‏تواند از خدمات پرسنل زن در مواردی که گفته شد استفاده نماید و اولویت در این گونه مشاغل با پرسنل انتظامی زن است و به عبارت دیگر مجوز استخدام پلیس زن داده شده است. بنابراین از لحاظ قانونی نیز اکنون مشکلی نداریم.

* این ماده در چه سالی تصویب شد؟


در سال 77.

* بنابراین با این مصوبه قانونی می‏بایست کار

سرعت بیشتری گرفته باشد.

بله، پس از آن جلسات بررسی با تمام توان در نیروی انتظامی پیگیری شد. 9 جلسه با دفتر امور زنان در سازمان عقیدتی، سیاسی بویژه در خصوص تعامل شرعی تشکیل دادیم که حالا اگر قرار است پلیس زن استخدام شود، وضعیت مأموریتها و استقرار زنان و مردان در باشگاهها و کلانتریها چگونه باید باشد. برخی از این موارد به تصمیم رسید و برخی هنوز در دست بررسی است.

در مورد درجه و لباس بحثهایی شد و گردش کار باید تقدیم مقام عظمای ولایت شده و از طریق ایشان مراتب ابلاغ شود. در مورد پاسگاهها و نحوه حضور زنان پلیس در آنها بحث شد که باید مأمور کافی برای خدمت‏رسانی به خانمها موجود باشد و در باشگاههایی که مراجعین آن، هم زن و هم مرد هستند، مأمورین به صورت مشترک ـ مثلاً بازجوی زن و بازجوی مرد ـ در دسترس باشند، البته این بحث هنوز به مرحله تصویب نرسیده است.

در مورد «گشت»، سازمان عقیدتی، سیاسی نظرش این است که گشت خانمها کاملاً باید مجزا باشد. از راننده تا پلیس آن، زن باشند و البته می‏توان به عنوان پشتیبانی آنها گشت مرد را نیز قرار داد. اگرچه به نظر ما این خانمها آنقدر باید آموزش ببینند که از نظر دفاع فردی هیچ مشکلی نداشته باشند. ما فکر می‏کنیم اگر لازم باشد باید آموزشهایی چون جودو و کاراته و تمام توانمندیهای رزمی را فرا گیرند و افراد ورزیده‏ای باشند که از عهده مأموریتهای محوله برآیند.

به هر حال این مسایل مؤلفه‏های گوناگونی دارد. اولاً از یک سو جامعه نیازمند پلیس زن است، ثانیا در نظام اسلامی باید موازین شرعی رعایت شود که این مورد باید دقیقا توسط سازمان عقیدتی ـ سیاسی تدوین شود و ثالثا باید مأموریتها و وظایف، برشماری و تفکیک شود که چه کاری بر عهده پلیس زن است. نباید صرفا کلی‏گویی شود. اگر جامعه به این نتیجه رسیده که باید پلیس زن داشته باشیم و واقعا حفظ ارزشهای اسلامی ایجاب می‏کند که ما از وجود پلیس زن بهره‏مند شویم، از بزرگان در عرصه علم و اجتهاد، از بزرگان در حوزه و دانشگاه، استدعا می‏کنیم که این مسأله را برای نیروی انتظامی و برای مردم تبیین کنند.

به هر حال تاکنون در بحثهایی که شده به این نتیجه رسیده‏اند که استخدام و گزینش باید با توجه به صلاحیتهای دینی و پایبندی کامل به مقدسات نظام جمهوری اسلامی باشد و از نظر وضعیت جسمانی حتما باید در معاینات پزشکی موفق شوند. ما معتقدیم که نیروی انتظامی رابطه بسیار نزدیکی با جامعه داشته و تأثیر زیادی بر آن دارد. اگر پلیس به این آگاهی و درک برسد منشأ دگرگونیهای مثبت زیادی در کشور خواهد بود.

بنابراین امیدواریم خانمهای پلیس ما از مؤمن‏ترین و حزب‏اللهی‏ترین افراد نسبت به نظام، ولایت فقیه و همه ارزشهای اجتماعی باشند.

* برای آموزش پلیس زن با مشخصاتی که

اشاره کردید، چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

در دانشکده افسری با مدیریت خانمها، مجتمع آموزش عالی زنان ایجاد شده و با تدبیر و ابتکار عمل فرمانده نیرو در سال آینده 100 پلیس زن، از میان افراد دارای مدرک کارشناسی استخدام می‏شوند. امیدواریم در دانشکده علوم انتظامی توانمندیهای علمی و جسمانی پلیس زن، همچنین آموزشهای انضباطی به نحو مطلوب تحقق یابد.

* ظاهرا از خانمهای پلیسی که از سابق در نیرو

بوده و خدمت می‏کنند، درجه‏ها گرفته شده و فقط آقایان دارای درجه هستند، آیا با ایجاد پلیس زن، درجه‏های آنان نیز بازپس داده می‏شود؟

* * این سؤال از مواردی است که باید مسؤولین نیروی انتظامی پاسخ دهند، اما از نظر سازمان عقیدتی، سیاسی هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. اینان کسانی هستند که دوره‏های کامل مربوطه را طی کرده‏اند و خوب است از افراد مجرب و کارآمد در این زمینه استفاده شود. اگرچه فکر می‏کنم نظر مسؤولین نیرو نیز مثبت باشد.

* مجددا از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید،

تشکر می‏کنم.

* * من هم متشکرم.

سرآغاز تجربه‏ای ضروری


چنانچه اشاره شد، جامعه نیازمند حضور و ارائه خدمات از سوی زنانی است که به عنوان «پلیس زن» دوره‏های لازم را گذرانده و مسؤولیتهایی را بر عهده گیرند. طی تهیه این گزارش در جمع کارشناسان یا مسؤولین، نمونه‏های فراوانی از صدماتی که کمبود پلیس زن آموزش دیده تاکنون به امنیت و آرامش جامعه وارد کرده، مطرح شد. از جمله در مقابله با قاچاق مواد مخدر در مرزها که از طریق زنان قاچاقچی صورت می‏گیرد و یا در جریان دستگیری باندهای بزرگ به هنگام سوء استفاده آنها از زنان بزهکار که روشن است به دلیل لزوم پرهیز از بدآموزی و اشاعه بزه از تشریح این نمونه‏ها اجتناب می‏ورزیم.

همچنین در این بحثها عدم بهره‏مندی از توانایی، درایت و ظریف‏اندیشی زنان در کشف و مقابله با جرایم به عنوان صدمه به تشکیلات امنیتی و انتظامی کشور یاد می‏شد.

اینک کشور ما پس از تجربیات دو دهه اخیر به ضرورت حضور چنین نیروی متخصصی پی برده و به دنبال آن سنگ بنای «پلیس زن» بر اساس معیارها و ارزشهای نظام اسلامی در حال پی‏ریزی است. پس ما هم‏اکنون دوره خطیری را می‏گذرانیم که هر سهل‏انگاری، غفلت، خطا، کج‏اندیشی یا برخورد سلیقه‏ای می‏تواند تبعات غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

از مهمترین مباحث در این زمینه بی‏شک آموزش نیروهای پلیس زن است که بر عهده دانشگاه علوم انتظامی می‏باشد. بنابراین در این دانشگاه هم‏اکنون برای آموزش بانوان، مجتمع آموزش عالی خواهران ایجاد شده است.

گفتگو با فرمانده دانشگاه نیروی انتظامی


برای آگاهی بیشتر از چگونگی جذب دانشجو، کیفیت آموزش و سایر شرایط مربوطه گفتگویی با سردار محمدی‏فر، فرمانده دانشگاه علوم انتظامی داشتیم که در زیر می‏خوانید:

* با تشکر از جناب‏عالی لطفا بفرمایید چه

انتظاراتی از مأمورین انتظامی زن دارید و به عبارت دیگر آنها را برای چه مأموریتهایی آموزش می‏دهید؟

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم. بکارگیری مأموران انتظامی زن دقیقا به واسطه نیازهای اجتماعی و در ارتباط مستقیم با بانوان جامعه می‏باشد. افزایش جمعیت، رشد بزهکاری و جرم در میان برخی زنان و افزایش ضریب سلامت و صحت مأموریتهای انتظامی ایجاب می‏کند تا از استعداد و تواناییهای بانوان برای پیشگیری از تخلفات، بزهکاریها و همچنین کشف جرایم و مقابله با مجرمین استفاده منطقی در چارچوب ارزشهای اسلامی، اخلاقی و حدود احکام و مقررات شرع به عمل آید. به عبارت دقیقتر بکارگیری آنان بر اساس نیازسنجی علمی ـ کاربردی خواهد بود که اکنون مراحل کارشناسی خود را در نیروی انتظامی طی می‏کند.

* محتوای دروس آموزشی زنان پلیس

چیست و چه تفاوتهایی با آموزشهای مردان دارد؟

کلیات دروس آموزشی مشترک است و تنها در بخشهایی متناسب با توانمندیهای بانوان و مأموریتهای خاصی که آنان انجام خواهند داد در پاره‏ای از واحدهای درسی تفاوت خواهد داشت.

* آیا واحدهای روانشناسی و جامعه‏شناسی

نیز در این دروس وجود دارد؟

طبعا به لحاظ ضرورت آشنایی عمیق و کاربردی مأمورین انتظامی اعم از خانمها و آقایان با اصول و مبانی روانشناسی و جامعه‏شناسی این واحدها از دروس پایه‏ای آنان خواهد بود.

* آیا واحد دفاع شخصی نیز پیش‏بینی شده

است؟

بانوان متناسب با مأموریتهای محوله می‏بایست از توانمندیهای فیزیکی و جسمانی مناسبی برخوردار باشند. لذا ورزش و آشنایی با فنون دفاع شخصی و ورزشهای رزمی مناسب جزو برنامه‏های آموزشی آنان خواهد بود.

* ظرفیت پذیرش مأموران انتظامی زن چقدر

است؟

همان گونه که امروزه حتی در کشورهای پیشرفته مطرح است حدود 2 الی 3% از مأموران انتظامی را بانوان تشکیل می‏دهند و ما هم متناسب با نیازهای مأموریتی از تواناییهای آنان بهره‏مند خواهیم شد و برای سال جاری حدود 100 نفر را جذب خواهیم کرد.

* کسانی که می‏خواهند جذب و استخدام شوند

باید دارای چه شرایطی باشند؟

داوطلبین باید دارای اعتقاد و التزام به مبانی و احکام اسلامی، رعایت اخلاق اسلامی، ایمان به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، التزام به ولایت مطلقه فقیه و آمادگی فداکاری در راه تحقق اهداف آنها را داشته باشند. همچنین دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران، عدم سابقه عضویت و یا وابستگی به احزاب و گروههای سیاسی، نداشتن سوء پیشینه و برخورداری از حسن شهرت، برخورداری از سلامت کامل جسمانی و عدم اعتیاد به مواد مخدر، برابر گواهی بهداری ناجا باشند. سن آنها باید حداقل 17 سال و حداکثر 23 سال تمام باشد، حداقل قد برای خانمها 160 سانتی‏متر و برای آقایان 165 سانتی‏متر است. دارا بودن معدل 14 در پایان دوره متوسطه، موفقیت در کنکور سراسری، موفقیت در مراحل گزینش و مجرد بودن در دوره تحصیل الزامی است.

* تعداد داوطلبان در کنکور سراسری برای

ورود به این رشته از بین خواهران چقدر بوده و چه استقبالی از موضوع به عمل آمده است؟

با عنایت به اینکه جذب خواهران از طریق کنکور و اعطای مدرک کارشناسی به آنان موضوع جدیدی است، طبعا تبلیغات مناسبی در این رابطه صورت نگرفته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اداره کل پذیرش و استخدام ناجا حدود 3000 تن از خواهران این رشته را در دفترچه کنکور انتخاب کرده بودند که از میان آنان اسامی 817 نفر را سازمان سنجش آموزش کشور اعلام نمود و برای نیم‏سال دوم سال 78، 100 نفر دانشجو از استان تهران انتخاب و جذب شده‏اند.

* لطفا در مورد ویژگیهای لباس دانشجویان

خواهر، خوابگاه و وضعیت کلاسهای آنان توضیح دهید.

رنگ لباس مأموران انتظامی خواهران، همان رنگ مصوب نیروی انتظامی خواهد بود و در رابطه با لباس کار آنان طرحهایی تهیه و ارائه شده است که مراحل کارشناسی خود را طی می‏کند. خوابگاههای دانشجویان خواهر مستقل و از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است. کلاسهای آموزشی آنان نیز مطابق با استاندارهای دانشگاهی بوده و مجزا از برادران می‏باشد و از امکانات سمعی و بصری، کارگاه کامپیوتر، لابراتوار زبان، مرکز اطلاع‏رسانی، کتابخانه، سالن ورزش و ... برخوردار است.

* ظاهرا قرار است تعدادی فارغ‏التحصیل

لیسانس نیز از میان خواهران جذب نیروی انتظامی شوند. چه تفاوتی میان آنان با دانشجویان مقطع کارشناسی وجود دارد؟

همان گونه که اطلاع دارید در حال حاضر نیروی انتظامی در مشاغل مورد نیاز خود از توانمندیهای بانوان متخصص به صورت کارمندی بهره‏مند است و با تصویب بکارگیری مأموران انتظامی زن پیش‏بینی شده است ان شاءاللّه‏ در نیمه اول سال 79 صد نفر از خواهرانی که دارای مدرک تحصیلی لیسانس، در رشته‏های مورد نیازی که اعلام خواهد شد جذب شده و پس از طی حداقل 6 ماه آموزش انتظامی مشغول خدمت به صورت انتظامی گردند که جزییات آن به اطلاع خواهد رسید.

* آیا اعتبارات، بودجه و امکانات لازم برای

جذب دانشجویان دختر فراهم شده است؟

بله، بحمداللّه‏ در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد و تمهیدات لازم اولیه به عمل آمده است.

* چرا به جای دانشکده افسری زنان، نام

مجتمع آموزش عالی خواهران انتخاب شده است؟

از آنجا که قرار است در آینده بر اساس پیش‏بینیهای به عمل آمده در تدوین نظام آموزشی نیروی انتظامی، کلیه آموزشهای مأموران انتظامی اعم از کارمند، درجه‏دار و افسر در ادوار مختلف در یک مکان مناسب اجرا شود، نام مجتمع آموزش عالی خواهران برای آن انتخاب شده است.

* اعضای هیأت علمی مجتمع آموزش عالی

خواهران ناجا چگونه انتخاب می‏شوند؟

فارغ‏التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و ترجیحا دکترای رشته‏های مورد نیاز بر اساس مقررات وزارت فرهنگ و آموزش عالی و ترجیحا از میان خواهران واجد شرایط جذب خواهند شد.

* در مورد وضعیت مأموران انتظامی زن در

جهان و نیز کشورهای اسلامی چه اطلاعاتی دارید؟ و نقاط اشتراک و افتراق آموزش مأموران انتظامی در جمهوری اسلامی با سایر کشورها چیست؟

بخش اول سؤال البته بسیار کلی است. آنچه مسلم است این است که استخدام زنان در نیروهای مسلح کشورهای غربی و بلوک شرق سابق متداول بوده و در بسیاری از کشورهای اسلامی نیز این موضوع رایج است. روشن است که مأموران انتظامی در کشور ما متناسب با فرهنگ و ارزشهای اسلامی و هنجارهای اجتماعی خودمان به آخرین علوم و دانش انتظامی و پلیسی آگاه خواهند شد تا با استفاده از روشهای علمی ـ کاربردی به اجرای مأموریت بپردازند.

* با تشکر مجدد از شما، در خاتمه اگر مطلب

دیگری را لازم می‏دانید، بیان فرمایید.

بله، جذب و بکارگیری مأمور انتظامی زن در نظام جمهوری اسلامی طلیعه مبارکی برای بکارگیری این قشر مهم و سازنده در مأموریتهای انتظامی، پیشگیری و پیگیری ناهنجاریهای اجتماعی بویژه در بخش بانوان و زنان اجتماع می‏باشد و نقش سازنده‏ای که بانوان متعهد و باایمان و توانای کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با سلاح عفاف، پاکدامنی، فداکاری و جدیت در کار توانسته‏اند ایفا نمایند، نویدی برای نیل به اجتماعی سالم، شاداب و جامعه صالحین ان شاءاللّه‏ خواهد بود و طبیعی است که خواهران در مراحل تحصیلی از تربیت و مشاوره‏های روانشناسی بهره‏مند خواهند شد.

این شغل، شریفترین شغلهاست


دیدگاههای حضرت امام حتی سالها پس از رحلت ایشان آنقدر ملموس و با واقعیات نزدیک است که هر کس از آن بهره نبرد خسران کرده و هر کجا که ضعفی آشکار شود، همانجایی است که به رهنمودهای ایشان توجه نشده است.

امام خمینی در دیدار با مسؤولین و دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی، سخنانی ایراد کرده بودند که بخشی از آن به شرح زیر است:

«مسؤولیت دانشگاه پلیس بیشتر از سایر قسمتهاست، برای اینکه اینها کارشان حساس‏تر است. اگر از دانشگاه پلیس آدمهای اسلامی بیرون بیاید، آدمهایی که نسبت به مردم محبت داشته باشند بیرون بیاید، این اصلاح می‏کند یک مملکت را. به خلاف اینکه اگر آدمهایی باشند که بخواهند تحمیل کنند بر مردم، مردم را اذیت کنند، تربیت آن طور باشد که ایجاد وحشت و رعب کنند در مردم، دین به فساد کشیده می‏شود، به فساد که کشیده شد خودشان هم رو به فساد می‏روند. بنابراین، این شغل شریفترین شغلهاست و مسؤولیتش بزرگترین مسؤولیتهاست.»

امید است جمیع نصایح امام در مبحث «نیروی انتظامی» و نیز «جایگاه زنان» با نگاهی همه‏جانبه و تلفیقی، سرآغاز ایجاد «پلیس زن» قرار گیرد و با درک موقعیت خطیر فعلی گرفتار برخوردهای سلیقه‏ای و کوته‏نظری‏ها نشود.

از سوی دیگر نگاه جامعه و آحاد مردم به یک شغل سهم مهمی در مقبولیت اجتماعی و موفقیت شاغلین آن دارد. بنابراین تبیین جایگاه، نقش و وظایف پلیس زن از سوی نیروی انتظامی از مهمترین اقدامات اولیه به نظر می‏رسد.

این در حالی است که در جریان تهیه گزارش به نظر رسید برخی مسؤولین با نوعی مکث، تردید و محافظه‏کاری با موضوع پلیس زن روبه‏رو می‏شوند، اگر نه، بسیاری از تقاضاهای مصاحبه‏ها بی‏پاسخ نمی‏ماند.

با این روند «پلیس زن» چگونه معرفی خواهد شد؟ ابهامات مردم در این زمینه چگونه پاسخ داده خواهد شد؟ برای بسیاری در میان اقشار مختلف «پلیس زن» موضوعی مبهم بود. برخی کمترین تصوری در این زمینه نداشتند. برخی با ناباوری خانمهای پلیسی را تصور می‏کردند که در نقش مأمورین راهنمایی و رانندگی ترافیک خیابانها را کنترل می‏کنند. برخی تصورشان تنها در محدوده بازرسیها و گشتها بود. آیا ابعاد مختلف وظایف پلیس زن نباید تبیین شود؟ چه کسی باید این کار را انجام دهد؟ بدون شک در این مهم، ابعاد علمی موضوع و جسارت اجتماعی، لازم و ملزوم یکدیگرند.

دو دیدگاه در مقابل یکدیگر


مجموع نظرات مردم ـ آنان که آگاهتر بودند ـ و کارشناسان به دو دیدگاه تقسیم می‏شود. یک دیدگاه که استقلال و جایگاه تشکیلاتی بالای پلیس زن را برای پیشبرد امور لازم می‏بیند و دیدگاه دیگری که پلیس زن را نیرویی در رده‏های پایین تشکیلات فعلی، با همین شکل موجود، بدون درجه و لباس خاص، کافی می‏داند.

دیدگاه اول یا قائل به تشکیل معاونت امور زنان در نیروی انتظامی یا جایگاهی در این حد است. معاونتی که مستقیما زیر نظر فرماندهی انجام وظیفه کرده، در جلسات سطوح فرماندهی حضور داشته، بتواند مسایل را منتقل کند و امکانات را جذب نماید. این معاونت می‏تواند حکم مأمورین و افسران زن مستقر در پاسگاهها، کلانتریها و سایر مراکز استقرار را امضاء نماید و نیروهای مذکور نیز در حوزه وظایف خود زیر نظر این مقام کار کنند. بدین ترتیب تشکیلات پلیس زن به صورتی منطقی و کارآمد از بخش مردان مجزا خواهد شد. این دیدگاه ضمن تفکیک و استقلال بخش زنان، در کلیه موارد از مردان ـ از جمله گشتها و بازرسیها ـ معتقد به اعطای درجه به زنان و استفاده از اونیفورم می‏باشد.

دیدگاه دوم نیز چنانچه اشاره شد اعتقادی به تحول اساسی در بهره‏مندی از توانایی زنان در نیروی انتظامی نداشته و حداکثر بر همان سطوحی که تاکنون از نیروی زنان استفاده شد، البته با آموزش بیشتر تأکید می‏ورزد. این دیدگاه هر گونه تغییر اساسی را موجب بازتابهای منفی و عدم پذیرش اجتماعی می‏داند.

پلیس زن در برخی کشورهای اسلامی


بسیاری از کشورهای اسلامی مانند مالزی و یا کشورهایی که به رغم رژیم حکومتی‏شان، مسلمانان اکثریت جمعیت آنان را تشکیل می‏دهند مانند ترکیه، دارای پلیس زن هستند. با همکاری روابط عمومی سازمان عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی اطلاعاتی در مورد وضعیت پلیس زن در این کشورها به دست آوردیم که می‏خوانید:

بنگلادش


ـ اعضای پلیس اعم از زن و مرد دارای امتیازات و حقوق مساوی برای اجرای سیاست امنیت ملی هستند.

ـ استخدام پرسنل زن از نظر شرایط مانند مردان است، بجز در آزمایشات فیزیکی و بدنی که برای زنان دوی 60 متر و 600 متر و برای مردان دوی 100 متر و 1000 متر تعیین شده است.

ـ زنان 6/5% از کل پرسنل پلیس را تشکیل می‏دهند.

ـ استخدام زنان به صورت کارمند بوده و زنان حق نگهبانی، درجه‏داری، افسری و شرکت در مأموریتهایی که گذراندن دوره‏های تخصصی نظامی را می‏طلبد، ندارند.

ـ اونیفورم نیروی پلیس برای زن و مرد یکسان است.

مالزی


ـ پلیس زن در مالزی نقش پشتیبانی و حمایت کننده در دفاع از مرزهای داخلی و خارجی کشور را دارد.

ـ استخدام زنان از سال 1955 در مالزی، صورت پذیرفته است.

ـ زنان در سمتهای دانشجو، معاون و سرپرست نیروی پلیس، بازرس، پاسبان و پلیس خارجی انجام وظیفه می‏کنند.

ـ زنان و مردان از طریق آگهی استخدام و پس از اطمینان از دارا بودن شرایط لازم با قبولی در مصاحبه به کار فرا خوانده می‏شوند.

اردن


ـ اولین مدرسه پلیس زن در اردن در سال 1972 ایجاد و 6 دختر با کسب امتیازات لازم، اولین فارغ‏التحصیلان این مدرسه بودند.

ـ با افزایش تعداد داوطلبین در سال این مدرسه تحت عنوان مؤسسه ملکه سبا فعالیت خود را افزایش داد و در سال 1978 به مرکز فرماندهی پلیس زن تغییر نام یافت.

ـ آموزش این داوطلبین، کوتاه‏مدت و طی 3 هفته انجام می‏گیرد. البته قرار است به منظور ارتقاء سطح کیفی آموزش این مدت به 9 ماه افزایش یابد.

ـ شرایط پذیرش داوطلبین و استخدام آنها مشابه آقایان است.

گویان


ـ در این کشور از زنان پلیس بنا بر میزان تحصیلات و مهارتهای نظامی و تجربیات آنها در برقراری امنیت ملی استفاده می‏شود.

ـ زنان پلیس گویان در امور مرزی و مرزبانی بکار گمارده نمی‏شوند.

ـ زنان نیز مانند مردان باید از وضعیت مناسب جسمانی و روانی برای استخدام برخوردار باشند و آزمونهای علمی و جسمانی مختلفی را بگذرانند.

ـ نیروی پلیس زن 31 پلیس مرد در گویان است.

ـ پلیس زن از بقیه پرسنل جدا انگاشته نمی‏شود، اما چنانچه لازم باشد آموزشهای خاصی بدانها داده می‏شود.

ـ در گویان رنگ اونیفورم پلیس بر اساس درجه متفاوت می‏باشد.

ترکیه


ـ زنانی که در ترکیه خواستار استخدام در نیروی پلیس باشند پس از انجام مصاحبه و آزمونهای جسمانی و علمی با اطمینان از شرایط لازم بکار گرفته می‏شوند.

ـ آنها ابتدا به مدت 9 ماه در مراکز آموزشی مربوطه تحت تعلیم قرار می‏گیرند.

ـ به پایان رساندن دوره تحصیلی متوسطه، داشتن شرایط سنی بین 18 تا 27 سال و داشتن حداقل 165 سانتی‏متر (برای زنان) از شرایط لازم است.

ـ در ترکیه با حدود 65 میلیون نفر جمعیت، حدود 5000 پلیس زن وجود دارد.

ـ نحوه احترامات نظامی در میان نیروهای مسلح یکسان می‏باشد.

مبحث پلیس زن از منظر جامعه‏شناسی


موضوع «پلیس زن» می‏تواند و می‏بایست از ابعاد و جنبه‏های گوناگون علمی، اجتماعی، شرعی، امنیتی، انتظامی و ... مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اما مهمترین این جنبه‏ها بررسی موضوع از دیدگاه جامعه‏شناسی است.

این مهم را به خانم طیبه میرزا اسکندری جامعه‏شناس و روزنامه‏نگار می‏سپاریم. خانم اسکندری که به دلیل همکاری با مشاورت فرماندهی نیروی انتظامی در امور زنان، از نزدیک با روند و تحولات مربوط به پلیس زن نیز آشنا هستند، طی مقاله‏ای برای ما به بررسی موضوع پرداخته‏اند. با تشکر از ایشان عین مقاله مذکور را در زیر می‏خوانید:

به لحاظ جامعه‏شناختی هیچ جامعه‏ای به دور از آسیب و کجروی اجتماعی نیست. میزان آسیبهای اجتماعی و انواع آن از جامعه‏ای به جامعه دیگر فرق می‏کند، ولی اصل وجود آن در هر نوع جامعه و گروه اجتماعی اجتناب‏ناپذیر است.

در برخورد با آسیبهای اجتماعی از منظر جامعه‏شناختی دو نحوه برخورد مطرح است:

1ـ پیشگیری از آسیبهای اجتماعی

2ـ مقابله با آسیبهای اجتماعی

در بخش پیشگیری از جرم و آسیب اجتماعی با مجموعه عوامل متعدد و گسترده‏ای مواجهیم که بایستی در ابعاد مختلف در جامعه در نظر گرفته شود. بخش مقابله با آسیب اجتماعی در مقایسه با بخش پیشگیری از گستردگی و عمق کمتری برخوردار است، اما عملی‏تر از بخش پیشگیری است، بنابراین بیشتر به آن توجه می‏شود. در جوامع بزرگ و پیچیده امروزی نیروی پلیس مهمترین نیروی سازمان یافته و رسمی برای مقابله با آسیب اجتماعی است. قدمت چنین سازمانی نسبتا قابل توجه و طولانی است. در جوامع گذشته هم تشکیلاتی برای تحقق امنیت و نظم و مقابله با جرم و مجرمین وجود داشته، ولی با تشکیلات کنونی پلیس در کشورهای مختلف متفاوت بوده است، منتها سابقه حضور زنان در تشکیلات پلیس به کمتر از یک قرن باز می‏گردد.

در کشور ما حضور زنان پلیس در سازمان شهربانی سابق در سالهای پیش از انقلاب مطرح بوده است. این حضور را از چند منظر می‏توان تبیین کرد:

1ـ سیاستهای رژیم شاه در جهت ایجاد زمینه حضور نمایشی و غیر فعال زنان در صحنه‏های مختلف اجتماعی ـ سیاسی به عنوان یکی از مظاهر مدرنیته بوده است و بحث پیشرفت واقعی زنان مطرح نبوده است.

2ـ اصرار رژیم پهلوی برای حضور زنان در جامعه با هیئت و فرمی خاص بود که مشخصا با فرهنگ دینی و هنجارهای اخلاقی جامعه مغایرت داشت. در واقع رژیم از این حضور به مثابه ابزاری در تقابل با دین در جامعه استفاده می‏کرد. جریان کشف حجاب و به دنبال آن ظاهر شدن برخی زنان با لباسها و آرایشهای فرنگی‏مآبانه در محافل و مجالس در همین راستا صورت گرفت.

3ـ توده مردم مسلمان در مقابل این حضور نمایشی و ابزاری زنان نه تنها رویکرد مثبتی نداشتند، بلکه به مقابله و مبارزه با آن دست زدند و در رأس این مبارزه هم طبعا علمای دینی و حوزه‏های علمیه قرار داشتند.

در آن دوران پلیس زن هم یکی از جلوه‏های چنین حضوری از زن در صحنه جامعه به حساب می‏آمد و طبعا با نگاهی مثبت و خوش‏بینانه به آن نگریسته نمی‏شد. همین نحوه نگرش هم باعث شد که در سالهای آغاز پیروزی انقلاب اسلامی موضوع پلیس زن در دستگاه انتظامی جمهوری اسلامی منتفی گردد. بخصوص که این سالها، سالهایی پر آشوب و درگیری در شهرها بود (به طور خاص شهرهای مناطق مرزی) و حضور زنان در جریان مهار و سرکوب این آشوبها و فتنه‏ها چندان بایسته به نظر نمی‏رسید. اما اتفاقا همین آشوبها نقطه آغازی بر آشکاری ضرورت حضور زنان در نیروی پلیس به حساب می‏آمد. علت آن بود که گروههای شبه نظامی که با جهت‏گیریهای سیاسی به مقابله با نظام جمهوری اسلامی دست می‏زدند غالبا اعضا و طرفدارانی از میان دختران و زنان داشتند که در جریان درگیریها هم حاضر می‏شدند و جریان تعقیب و دستگیری آنها توسط مأمورین مرد صورت می‏گرفت و البته در آن هنگام توجه چندانی به این مسأله نشد.

با پایان گرفتن جنگ تحمیلی هشت ساله عراق با ایران، اهمیت نیروی انتظامی که در این سالها کمرنگ شده بود، یک بار دیگر نمایان شد. بخصوص که سیاستهای فرهنگی و اقتصادی پس از جنگ در سالهای بازسازی، زمینه حضور زنان را در فعالیتهای متنوع و گسترده اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فراهم آورد. در این صورت طبیعی است که آسیبها و جرمهای مربوط زنان نیز بیش از پیش در جامعه پدیدار می‏شود، اعم از جرمهایی که نسبت به زنان صورت می‏گیرد یا جرمهایی که توسط زنان انجام می‏پذیرد. در مقابله با این جرمهاست که بحث پلیس زن مطرح می‏شود و اهمیت و ضرورت می‏یابد. زیرا:

1ـ از نگاه دین و احکام دینی ارتباط صحیح زن و مرد در سطح جامعه در چارچوبی مشخص تعریف شده است. شکستن هنجارها و قالبهای مربوط به این ارتباط، نوعی ناهنجاری است که در جامعه اسلامی، پلیس بایستی به آن هم بپردازد. طبعا نیروی پلیس در رهگذر این مقابله حق ندارد که خود به همین ناهنجاری مبتلا شود. اولین نقطه ضرورت حضور پلیس زن در جامعه همین است که برای افراد غیر متخصص هم ملموس است.

2ـ مسأله مهمتری که به لحاظ تخصصی از منظر روانشناسی انحرافات و جامعه‏شناسی انحرافات مطرح است، عامل جنسیت است که در تبیین علل و عوامل جرم و راههای مقابله با آن بسیار مهم است. همان گونه که امروزه تمامی برنامه‏های توسعه و تحول اجتماعی در سطح کشوری، منطقه‏ای و جهانی عامل جنسیت را به عنوان عاملی مؤثر و تعیین‏کننده در نظر می‏گیرند، در مقوله‏هایی چون نظم و امنیت اجتماعی و مقابله با جرم، این عامل باید به حساب آید و وجود زنان پلیس در تبیین، سیاستگذاری و برنامه‏ریزیهای مربوطه به همین لحاظ، مهم و ضروری است.

افکار عمومی و پلیس زن


همان گونه که اشاره شد، در زمان حاکمیت رژیم پهلوی افکار عمومی نگاه مثبتی نسبت به حرکتها و اصلاحات که با عنوان پیشرفت زنان صورت می‏گرفت نداشت.

اما روند انقلاب اسلامی به گونه‏ای بود که حضور توده‏های زنان مسلمان را در جریان انقلاب موجب شد. این حضور در سالهای پس از انقلاب، در دوران جنگ و بازسازی، ادامه یافت و بلکه تقویت شد. این نحوه حضور زنان که دقیقا مطابق با چارچوبهای دینی و بر اساس نقطه‏نظر رهبری انقلاب امام خمینی صورت گرفت، برخلاف گذشته موجب تغییر نگرش افکار عمومی نسبت به حضور اجتماعی زنان شد و همین تغییر نگرش منشأ تحولاتی مهم در وضعیت دختران و زنان گشت به گونه‏ای که مراکز آموزشی با افزایش چشمگیر شمار دختران روبه‏رو شد و در عرصه‏های سیاسی ـ اجتماعی هم حضور رو به گسترش زنان مشهود بود.

تغییر نگرش افکار عمومی نسبت به حضور زنان در فعالیتهای اجتماعی و عرصه‏های اقتصادی، بی‏شک می‏تواند زمینه‏ساز حضور پلیس زن در جامعه باشد. بخصوص اگر نقش مؤثر پلیس زن در ایجاد امنیت و آرامش برای زنان و دختران و کلاً خانواده‏ها برای افکار عمومی مطرح شود.

البته در پذیرش پلیس زن از نظر افکار عمومی، موقعیت و جایگاه تشکیلات پلیس هم تأثیر اساسی دارد. دستگاه پلیس در جامعه پیش از انقلاب دستگاهی سرکوبگر و ضد مردمی در خدمت اهداف خاص رژیم شاه محسوب می‏شد. در سالهای پس از انقلاب که حاکمیت جمهوری اسلامی برقرار شد، نیروی پلیس نقش منفی ضد مردمی خود را در دیدگاه عامه تبدیل به نیرویی در خدمت نظام جمهوری اسلامی و مردم کرد. اما واقعیت این است که نیروی انتظامی در سالهای اخیر نتوانسته اقتدار و قابلیت کافی در جهت ایجاد امنیت، نظم و نگاهبانی از هنجارهای دینی و ارزشهای متبلور را در این هنجارها به دست آورد. ناگفته نماند در حفظ ارزشها و هنجارها در یک جامعه، تنها نیروی انتظامی مؤثر نیست، بلکه مجموعه دستگاههای فرهنگی و سیاستگذاریها و برنامه‏ریزیهای آنهاست که نقش تعیین‏کننده دارد، منتها نیروی انتظامی هم به عنوان بازوی اجرایی این مجموعه نقشی بسزا در حفظ و تثبیت هنجارها دارد که به نظر می‏رسد به سبب مشکلات و ضعفهایی که در این سالها در دستگاه پلیس کشور بوده، این نقش بخوبی ایفا نشده است (مشکلات اداری و سازمانی، اقتصادی و لجستیکی). در این صورت ممکن است این موقعیت نه چندان مطلوب پلیس نگاه جامعه را نسبت به پلیس زن هم دچار تردید و سؤال سازد. در این زمینه صاحب‏نظران دو گونه نظریه را مطرح می‏کنند:

اول ـ گروهی معتقدند که از آنجا که پلیس زن در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پدیده جدیدی است، می‏تواند نگاه و داوری جدیدی را هم از سوی افکار عمومی به خود جلب کند. نگاهی که مثبت‏تر از نگاه به کلیّت پلیس باشد.

دوم ـ گروهی دیگر اعتقاد دارند که عدم اعتماد و اطمینان کامل عمومی نسبت به پلیس شامل پلیس زن هم خواهد شد.

هر دو گروه برای صحیح نشان دادن نقطه نظر خود دلایل و شواهدی دارند، اما از آنجا که ضرورت حضور پلیس زن امری آشکار و انکارناپذیر است، بهتر آن است که حضور پلیس زن با تمهیدات و مقدمات درست تحقق یابد و از آن طرف افکار عمومی برای شناختن ضرورت و اهمیت آن در معرض روشنگری قرار گیرد که در این صورت احتمال پذیرش افکار عمومی نسبت به پلیس زن بسیار زیاد خواهد بود.

عدم وجود پلیس زن


در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی قاعدتا می‏بایستی دستگاههای قانونگذار و سیاستگذار و مجریان امور در طرح و اعمال یک برنامه فرهنگی منسجم و عملی برای ایجاد تغییرات اساسی در جامعه طاغوت زده، تلاش کنند. اما متأسفانه در همه این سالها جز برنامه‏ها و عملکردهای غیر ریشه‏ای، متفرق و بعضا حتی متناقض با یکدیگر کار مهمی برای فرهنگ‏سازی صورت نگرفت. صاحب‏نظران و آگاهان در امور اجتماعی بر این باورند که این ناکامی معلول عوامل متعددی است که نبود زنان در سطحهای مختلف سیاستگذاری و اجرا از اهم این عوامل است. یعنی بسیاری از تصمیم‏گیریها و برنامه‏های عملیاتی برای ایجاد تغییرات فرهنگی مطلوب در جامعه (مثلاً حجاب) که اتفاقا بیشترین ارتباط را با زنان داشت، بدون حضور نگرش زنانه به مسأله انجام گرفت و در نتیجه به مقصود نرسید. مشخصا در نیروی انتظامی که متولی سه وظیفه مهم (پیشگیری از جرم، مقابله با جرم، ارائه خدماتی چون صدور گذرنامه) است نبود زنان، مشکلات مهم در سیاستها و برنامه‏ها و اجرا به دنبال داشت که تبیین چند و چون این مشکلات بر عهده مسؤولین و دست‏اندرکاران نیروی انتظامی است.

اثرات حضور پلیس زن


دستگاه پلیس در هر سه وظیفه اساسی خود مخصوصا در پیشگیری (با ایجاد نظم و امنیت و آرامش) و در ارائه خدمات، با اقشار گوناگون زنان و دختران سر و کار دارد. مسلم است که امنیت و آرامش کامل برای دختران و زنان در صورتی در جامعه محقق خواهد شد که نیروی پلیس زن نیز در ایجاد آن سهمی داشته باشد. در بخش خدمات نیز سهولت و صحت خدمات به لحاظ اجرایی و هم شرعی ایجاب می‏کند که کار زنان را در نیروی انتظامی خود زنان انجام دهند. بدیهی است مراد از حضور پلیس زن، تنها در سطوح اجرایی به کار گرفته شدن زنان در نیروی انتظامی نیست، بلکه این حضور بایستی در کلیه سطوح بخصوص سطوح تصمیم‏گیری و سیاستگذاری هم باشد.

راههای جذب نیروهای زن مسلمان به دستگاه

پلیس

برخی بر این باورند که در حال حاضر نیروی انتظامی از وجاهت و حیثیت زیادی در میان عامه مردم برخوردار نیست. پیشینه نامطلوب این نیرو در گذشته و مشکلات مادی، لجستیکی و سازمانی کنونی باعث شده که متأسفانه نیروی انتظامی جایگاه چندان خوبی در نگاه افکار عمومی نداشته باشد. در نتیجه نمی‏توان انتظار داشت در وضعیت کنونی مردم مسلمان پذیرای حضور دختران و زنان خود در این مجموعه باشند و مادامی که نگرش مثبت و مساعدی نسبت به نیروی انتظامی در مردم وجود نداشته باشد، این عدم پذیرش باقی خواهد بود؛ مگر آنکه مردم تغییر در وضعیت نیروی انتظامی را مشاهده کنند و این تحول را باور نمایند. برای تحقق این مسأله هم چند راهکار وجود دارد:

1ـ نیروی انتظامی به جهت نوع وظایف و تنوع آن ناچار حضوری دایمی و همه جانبه در سطح جامعه دارد. بنابراین ظاهر، رفتار و گفتار افراد این نیرو دایما در معرض نگاه و قضاوت عموم است. آموزش صحیح افراد موجود در نیرو و اعمال نظارت و بازرسی دقیق برای حسن اجرای وظایف قانونی و عدم تخطی از آن بخصوص در منظر نگاه مردم می‏تواند به بالا رفتن اعتماد عمومی نسبت به نیروی انتظامی کمک کند. ضمن اینکه جذب نیروهای تازه هم بایستی با استانداردهای بهتر و مطلوبتری نسبت به گذشته صورت گیرد.

2ـ نیروی انتظامی به جهت اهمیت و حساسیت کار و وظیفه‏ای که به عهده دارد، بایستی جایگاهی شایسته در مجموع تشکیلات اداری کشور داشته باشد. طبیعی است که مردم این جایگاه شایسته را از خلال تصمیم‏گیریها، بودجه‏بندیها و سیاستگذاریهای صحیح بخوبی درمی‏یابند. به علاوه ارتقا و بهبود شرایط رفاهی و معیشتی افراد نیرو در گروی احراز همین جایگاه است. اگر این شرایط بهبود واقعی بیابد، قطعا افراد نیرو هم در کسب وجاهت برای نیرو و جلب اعتماد عمومی موفق‏تر خواهند بود.

3ـ جایگاه پلیس زن در نیروی انتظامی و در بخشهای مختلف جامعه که به عملکرد و وظایف پلیس زن مربوط می‏شود، باید بخوبی تبیین و تشریح شود. در واقع هم افراد نیروی انتظامی در درون این مجموعه بایستی ضرورت و اهمیت حضور پلیس زن را به عنوان همکار دریابند و راههای صحیح همکاری و تعامل با پلیس زن را بشناسند و هم جامعه بزرگ. کار تبلیغاتی مناسب، گسترده و مستمر در یک مدت زمانی مشخص مقدمه پدیداری این شناخت و ارائه آموشهای لازم در این مورد است.

اگر این سه مقدمه تحقق یابد، نه تنها راه حضور و انجام وظیفه پلیس زن در نیروی انتظامی و جامعه بزرگ سهل و هموار می‏شود، بلکه روشنی افکار عمومی نسبت به مسأله پلیس زن و جایگاه شایسته آن می‏تواند موجب اقبال زنان و دختران مسلمان و متعهد به نیروی انتظامی باشد. 

منبع سایت حوزه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد